Soukromí

V této odvážné a kontroverzní sérii se Petr Jedinák přiznává ke své fascinaci lidskou sexualitou, která je evidentní. Jedinákem vyobrazené scény dávají nahlédnout do nejtajnějšího soukromí jeho subjektů, do světa sexuálních úchylek a fetiše. Fotografie na skle vytvořené technikou z roku 1851 prosycuje syrová erotika, která diváku připomene nejstarší dochované kusy filmové pornografie a scény ze šantánů. Erotická energie je tu ze všech jeho souborů nejvíce nahuštěná a zhmotněná, natolik, že se nedá přejít. Výjevy ze Soukromí současných lidí obsazují celé pole emocí od humorného vyznění až po horrorové. Některé jsou skutečně kuriózní a říkají si o to, slyšet celý příběh. Jedinák svoje subjekty zobrazuje bez příkras v překvapivých polohách, které doslovně nebo symbolicky přiznávají jejich soukromé sexuální touhy. 

Svou kolekci jsi nazval jednoduše, Soukromí. Proč?

Dočetl jsem se, že v japonské společnosti panuje velká rozpolcenost mezi soukromým a veřejným. Tato zřetelná hranice kultury odděluje uhlazený společenský život, svázaný s tradicí, od světa perverze. Soukromý svět ale prosakuje na veřejnost ve výpovědích umělců. Ve své sérii jsem se zaměřil na tu druhou oblast.

Může dnes umělec o sexu ještě říci něco, co nepadlo?

Současná pop kultura je plná sexu, ale vylhaného. Není film, který by neobsahoval erotickou scénu. Sexualita je na nás valena ze všech stran. Ale ten skutečný svět reálných lidi a jejich soukromí je daleko zajímavější.

Proč nosí lidé na tvých obrazech masky?

Je to tradice, která k tomu patří z doby maškarních plesů. Sex je velký ekvalizér. Je to dimenze rovnoprávnosti. Když se přede mnou dva lidé svléknou, nepoznám z jaké pocházejí společenské třídy.  Moje subjekty nosí masky, kterými chtějí něco vyjádřit. Většinou si také nemohou dovolit být poznáni.

Co myslíš, ze by řekli divákům? 

Že jsou v tom šťastní. Že dokázali definovat svoje potřeby a získat jejich naplnění. Je to jisty druh kreativity. Pokud ji soustavně potlačuješ, tak svoji osobnost mrzačíš.

Z putovní výstavy ART-BRUT-ALL, Josefov - Ostrava, 2018

In The Limelight

ambrotype, 50x50 cm

SOLD

Lace Dream

ambrotype, 50x50 cm

Drag the Whole World

ambrotype, 25x25 cm

Bodily History

ambrotype, 50x50 cm

Handmaiden I.

ambrotype, 50x50 cm

Handmaiden II.

ambrotype, 50x50 cm

Barrow Wheel

ambrotype, 50x50 cm

Happy Caged Bird

ambrotype, 50x50 cm

Behind Action

ambrotype, 30x40 cm

Right On Target

ambrotype, 40x50 cm

Devotee

ambrotype, 50x50 cm

Missy Mouse

ambrotype, 50x50 cm

Submission

ambrotype, 50x50 cm

Shiny

ambrotype, 50x50 cm

Luminiscent Object

ambrotype, 50x50 cm

A Conspiracy

ambrotype, 50x50 cm

Circus

ambrotype, 50x50 cm

Tasty

ambrotype, 50x50 cm

Embroidery

ambrotype, 40x50 cm

Persephone in Chains

ambrotype, 50x50 cm

Fox

ambrotype, 50x50 cm

SOLD

Medical Girl

ambrotype, 25x25 cm

Asphyxia

ambrotype, 25x25 cm

Atomic Lovers

ambrotype, 40x50 cm

She´s Fallen Within

ambrotype, 50x50 cm

2 000 Miles Beneath the Sea

ambrotype, 50x50 cm

Crowned

ambrotype, 30x40 cm

Redhead Seeks Punishment

ambrotype, 50x50 cm

Party is about to start

ambrotype, 25x25 cm

Ancestral Pull I.

ambrotype, 50x50 cm

Ancestral Pull III.

ambrotype, 50x50 cm

Všechna díla jsou zezadu autorem podepsána a opatřena unikátním inventárním číslem. Historie výstav jednotlivých děl k dispozici. Reprodukce ve vysokém rozlišení na vyžádání.