JAK SE ZKOUŠÍ IMPROVIZACE

 

Jaroslav Dušek je mistr improvizace s Martinem Zbrožkem coby

divadlo Vizita už improvizují bezmála dvacet let. Nyní vytvořil

s osmi činoherci Dejvického divadla představení Sekec mazec.

Přestože nikdo z aktérů neví, co se stane v příští vteřině,

předcházelo dni oficiální premiéry nového titulu pět týdnů

zkoušení.

Za zvuků esoterické hudby se na scéně rozcvičuje sedm herců

(Tatiana Vilhelmová chybí, natáčí další film). Pomalu se v sále

zhasíná, Simona Babčáková s Jardou Pleslem sedí na praktikáblu

jak zamilovaní na lavičce.

Simona: "Tatínku?"

Jarda: "Ale já jsem tvůj manžel, miláčku, víš? Ale jestli mi

chceš říkat tatínku, tak mi tak říkej. Copak?"

Lenka Krobotová stojí sama uprostřed jeviště a hbitě se zapojuje

do dialogu: "Prosím tě, proč to děláš, tohleto?" Od portálu

zareaguje Jarda: "Proč to dělám, lásko?" Lenka: "Proč to děláš?

Nikam to nevede!" Jarda hladí Simonu, sklání se nad ní, ale

odpovídá Lence: "Ale to je péče. To je péče a láska, to je

vztah, to je manželství."

Lenka: "Tomuhle říkáš manželství."

Jarda: "Mně se to manželství líbí."

Lenka se na něj rozkřičí: "Špetka vkusu v tom není!" Zezadu se

k ní přidá Klára Melíšková: "Že sis vzal ty hadry, by mi zas tak

moc nevadilo."

Jarda: "Ale já jsem si vzal normální oblečení, ve kterém jsem

vždycky doma."

Lenka: "Tomuhle říkáš domov?"

Jarda: "Ale co ti chybí? Já ti přece poskytuju všechno, co můžu."

Lenka: "Ty tvoje blbý hrátky. Láska mi chybí!"

Jarda: "Jaká? Já tě přece zahrnuju láskou!"

Klára: "Jak ty si to vlastně představuješ?"

Jarda: "Ty tvoje představy! Myslíš si, že je příjemné sdílet

s nimi 1+1? Kdybychom aspoň měli větší byt -- ale takhle?!"

Klára: "Už dlouho jsem ti to chtěla říct, ale nebyla

příležitost. Je mi dneska dvacet pět." Nečekaně vstoupí do hry

Pavel: "Každej je nějakej . Tobě je dneska pětadvacet?

Gratuluju." Klára se k němu obrací s výrazem malé holčičky: "A

dáš mi něco?"

Pavel: "Já ti dám akorát tak pětadvacet přes držku!"

Klára: "Ty jseš tak diskutabilní, tati!"

Je přestávka, všichni sedí v šatně, popíjí se káva, zajídá

koláčky. "Dneska si vlastně ani nikdo s nikým nezasouložil,"

rekapituluje lakonicky právě skončené představení jeho režisér

Jaroslav Dušek. Pak začne své herce chválit, popisuje jednotlivé

okamžiky, které se mu obzvlášť líbily, dodatečně se všichni

smějí, někteří se až teď dozvídají, co se vlastně odehrávalo na

jejich odvrácené straně. "To je to, co mně na tom vadí --

jakmile se někdo v publiku rozesměje a já vím, že to nepatří

mně, tak mám chuť se otočit a taky se tím nechat bavit," stěžuje

si Simona Babčáková. "Ale i to můžeš udělat, když to vtáhneš do

hry," vysvětluje Dušek. "Nezapomínejte, že při tomhle typu

divadla můžete naprosto cokoliv. Dokonce můžete i odejít

z jeviště ." Do řeči mu rychle skočí David Novotný: "To jsem

dneska zkusil a do konce představení už jsem nenašel vhodný

okamžik, který by mi umožnil vstoupit zpět do hry." A opět rada

zkušenějšího: "To stačilo z portálu hodit na jeviště tričko. Jak

říkám -- při improvizaci je možné úplně všechno, jen nesmíte

nikdy zapomenout na své spoluhráče, pořád je musíte poočku

sledovat."

Po třetí návštěvě představení Sekec mazec začínám věřit, že jde

opravdu o čistou improvizaci, byť některé dialogy působí jako

dobře nacvičená hra. O to smutněji působí nenávratnost každého

kusu. Shodujeme se na tom s Duškem po jednom mimořádně zdařilém

představení, které se obešlo skoro beze slov, veškerou poetiku

dodal pohyb, hudba a světla. Na druhou stranu se na Sekec mazec

nebudou kritikům dobře psát recenze. I to je výhoda.

 

TEXT HONZA DĚDEK



zdroj: časopis Reflex
© jedinak.cz


Zpět